onsdag, juni 09, 2010

Tandfen kommer.......

... ja det gör den. Jonas har tappat ytterligare en tand. Tre nya har kommit upp den fjärde är på väg... men dom blir så stora så.....
.. de andra små tänderna trillar ut. Nu har han tappat "full hand", alltså 5 tänder. Han är MYCKET stolt. Väntar bara på att den 6:e tanden ska lossna oxå, den sitter väldigt lös. Han är ett lite troll, tandtroll... nu ska vi bara se till att fén lägger guldpengen där den ska vara och att hon lämnar tanden till det den ska vara till.
Vi frågade tandläkaren när Jonas var där i våras, vad som händer med tänderna som tandfen hämtar... vi undrade om alla små ny tappade tänder blev till nya tänder till tex gamla människor som har tappart sina... men tandläkaren trodde inte det. Det behövdes sååå många tänder då.... och gamla människor behöver lite större tänder annars skulle det se konstigt ut. Ja vilka funderingar de har de små liven, men gulliga är dom.
Nu är det nog dax för sängen...
Kram

3 kommentarer:

  1. Kommer att tänka på den där visan om "min tand är lös, den är jättelös och när jag tappat den är jag en gammal tös".
    Det är tur att det kommer nya tänder på de små. Min brorsdotter tappade sina framtänder som väldigt liten och med den följden att när hon lärde sig prata kunde hon inte säga r. Så vår katt Brasse hette Blasse väldigt länge och även vi andra kallade honom så ibland för det var ju gulligt. En gång när hon varit till doktorn och det hade konstaterats att hon var helt frisk satt hon i baksätet och sa till sina föräldrar att fick hon inte träffa Blasse så skulle hon dö. Det var bara för faster att åka ner med katten till henne så hon fick vara kattvakt ett tag. :-)
    Hoppas du fått en riktigt god nattsömn och att torsdagen blir skön och bra.

    SvaraRadera
  2. Så skönt att mina barn nästan är färdiga med tandtappandet, jag har lösa-tänder-fobi... :-(
    Barnens far har hanterat alltihop utom tandfé-grejen, den har jag skött om!

    SvaraRadera