onsdag, maj 11, 2011

Att leva lite i sagorna....

..är otroligt spännande....Jag är inte så jätteförtjust i att läsa högt....tycker att det är lite jobbig ( troligen en  dålig vana) men nu är det så här...Jonas håller på att läsa, se det som en läxa... men alla barn i klassen fick låna en bok på "bibblan". Jonas hittade den här... SKOGSFLICKAN.
Han ska läsa högt ur boken minst 15 min/dag. Och jag som gillar böcker står gärna till förfogande ( eftersom jag inte behöver läsa för honom) med att lyssna...mycket spännande bok, handlar om Tanarog som är en dvärg( eller kortväxt), Han träffar skogsflickan Aina, har en kompis som heter Bladhus, en stor ek som vandrar runt som det passar honom. En yxa har han oxå som heter Stubbklyvare...dom här ska förgöra en stor best i det magiska landet Unadan.... nu har vi inte kommit så långt i boken...men det är underbart att höra när Jonas läser...jag bara njuter av sagan!!!Man längtar till det blir lite kväll och dax för högläsning....

 Och vad har jag här då..???? Jag har varit hos Syz igen..... skulle bara prata lite för att det var länge sedan vi träffades....och då hittade jag det här....Lanett från Sandnes, 100 % merinoull. En ljusgul färg..inte riktigt min men det jag ska sticka passar det till tror jag...jag visade bilden härom dagen tror jag...från en bok som jag vunnit hos Skattkista fd torggumman och Helenas småpyssel. det ska nog bli en sjal/ filt/pläd.
 Och när jag ändå höll på att "botanisera" så hittade jag mer roligt.... små, små knappliknade saker, troligen scrappgrejer men ska nog göra nåt annat av dom...?? Jag gillar knappar.
Här är oxå knappar.. jag har såna i en ´tröja som jag stickade för några år sedan. Nu hade hon en förpackning kvar och ...den tog jag!! Ska nog kunna ha den i nån av mina tröjor....  : )

Kram

3 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter med högläsning! Och man blir riktigt sugen på att sticka när man ser garnerna du köper i härliga färger...förstår att du inte kan motstå! Nån gång så ska jag plocka upp stickandet...kanske när mina pojkar börjar läsa sagor för mig!? ;-) Kram

    SvaraRadera
  2. Om du visste vad bra det är att barnen får läsa hemma varje dag. Och spännande för dig att lyssna. Ställ gärna en fråga emellanåt om innehållet, det är också viktigt säger en lågstadielärare.Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Det finns två delar till i samma serie om Jonas vill fortsätta att läsa för mamma, jag menar du, vill väl veta hur det går sen eller ;)?
    Visst är det konstigt att det alltid slinker med nåt hem när man besöker en garnaffär?

    SvaraRadera